Filmo "Narnijos Kronikos: liūtas, burtininkė ir drabužių spinta" analizė

    
    Šiandien norėčiau aptarti C. S. Lewis knyga paremtą filmą - Narnijos kronikos: liūtas, burtininkė ir drabužių spinta. Jeigu esate kino mėgėjai, arba tiesiog mėgstate analizuoti kūrinius ir kt. - manau, šis tekstas bus jums įdomus.

    Visų pirmą, reikėtų pradėti nuo filmo pristatymo. "Narnijos kronikos" - tai 2005 metais išleistas filmas sulaukė milžiniško pasisekimo ir populiarumo bei buvo įvertintas kaip trečiasis, tų metų, perkamiausias filmas pasauliniu mastu uždirbęs net 745mln. dolerių. Taip pat 2006m. gruodžio 12d išleista laikina šio filmo DVD versija ( nuo 2007m. sausio 31d. ji buvo nebeparduodama) buvo įvertinta, kaip labiausiai perkama Šiaurės Amerikoje ir uždirbo net 332,7mln dolerių tais metais. Vos tik pasirodęs filmas buvo nominuotas bei apdovanotas daugybe apdovanojimų, vinas jų, kritikų įvertintas, kaip geriausias filmas šeimai. Filmas pasakoja apie stebuklingąją šalį Narniją, į kurią patekę 4 herojai yra vienintelė Narnijos viltis išsigelbėti nuo piktosios Baltosios Raganos valdymo.

Trumpai apie siužeta

    Keturi vaikai (Susana, Liusė, Piteris ir Edmundas) Antrojo pasaulinio karo metais yra siunčiami iš Londono, kuris tuo metu yra bomborduojamas vokiečių aviacijos, į kaimą pas seną šeimos draugą, profesorių Digorį. Jo namuose, bežaizdami vaikai aptinka seną, paslaptingą drabužių spintą, kuri yra kaip portalas į paslaptingąją, fantazijos kupiną šalį – Narniją. Šioje nuostabioje šalyje, pilnoje fantastinių, kalbančių sutvėrimų, ilgai vyravusi taika palaipsniui blėsta, kai Baltoji ragana užvaldo šalį ir paverčia ją šaltu žiemos kraštu. Vaikai tampa vienintele Narnijos viltis ir susivienyję su buvusiu šalies karaliumi, liūtu Aslanu, herojai mėgina pasipriešinti raganai. Kova su priešais bus ilga ir varginsnti



Taip pat trumpai apžvelgsime personažus

Kalėdų senelis – jis tarsi ženklas, jog Baltosios raganos karaliavimas eina į pabaigą. Jis, keturiems filmo herojams, įteikia ginklus su kuriais jie apsigins patys bei apgins Narniją. Šis personažas vaizduojamas, kaip teigaimas veikėjas.



Susana – (Ievos dukra) ji yra vyresnioji sesuo Narnijoje turinti lanką su strėlėmis, kurios niekada neprašauna bei magišką ragą, kuris suteikia pagalbą jį pučiant. Ji yra tarsi atsargumo ir sveiko proto balsas. Narnijoje Susana žinoma kaip „Švelnioji karalienė Susana“. Šis personažas vaizduojamas, kaip teigiamas veikėjas.



Liusė – (Ievos dukra) ji yra jauniausia sesuo ir pirmoji atradusi spintą su portalu į Narniją bei labiausiai ja tikinti. Liusei Kalėdų senelis įteikia buteliuką su nuoširdumu, kuris gali išgydyti betkokius sužalojimus bei mažą durklą - apsiginti nuo didelių pavojų. Ji yra tarsi tikėjimo bei užuojautos simbolis. Narnijoje Liusė žinoma kaip „Narsioji karalienė Liusė“. Šis personažas – teigiamas.



Piteris –  (Adomo sūnus) ištikimas ir atsidavęs vyresnysis brolis. Jam buvo įteiktas kalavijas bei skydas. Jis vaizduojamas tarsi suaugusysis privalantis apsaugoti savo jaunesniuosius brolį ir seseris. Jis žinomas kaip „Didingasis karalius Piteris“. Šis personažas – teigiamas.



Edmundas – (Adomo sūnus) jis yra jaunesnysis brolis, neigęs, jog buvo Narnijoje. Iš pradžių jis vaizduojamas kaip neigiamas veikėjas. Išdavęs savo brolį ir seseris Baltajai Raganai, todėl buvo vaizduojamas kaip šykštus ir meluojantis personažas. Tačiau klostantis įvykiams toliau, jis pripažįsta suklydęs ir prisijungia į kovą prieš Raganą taip tapdamas „Karalius Edmundas teisusis“. Taigi šis personažas palaipsniui tampa – teigiamas.



Aslanas – liūtas, Narnijos žvėrių karalius sulyginamas Jėzui Kristui. Pasiaukojęs vietoje Edmundo, kuriam Baltoji Ragana turėjo įvykdyti mirties bausmę už išdavystę. Buvo nužudytas, tačiau vėl prisikėlė. Todėl jis filme vaizduojamas kaip pasiaukojimo bei drąsos simbolis.  Šis personažas yra teigiamas.



Baltoji Ragana –  (indentifikuojama kaip pirmoji Adomo žmonos palikuonė) ji yra karalienė užėmusi Narniją, sukėlusi amžiną žiemą be kalėdų ir valdžiusi 100 metų iki pasirodant Adomo sūnams ir Ievos dukterims. Baltoji Ragana tarsi simbolizuoja pagundą bei savanaudiškumą. Šis personažas – neigiamas.


Ponas Tumnas – jis yra faunas (graikų mitologinė būtybė pusiau žmogus pusiau ožys) pirma būtybė, kurią sutinka Liusė Narnijoje. Nors jis yra pavaldus Raganai, vistiek saugo Liusę bei nori išsivaduoti iš Raganos pančių. Šis personažas – teigiamas.



Stereotipai

    Kaip ir daugumuose populiariuose filmuose ir tekstuose, "Narnijos Kronikos" filme atsispindi tam tikri stereotipai. Apžvelkime keletą iš jų:

  1. Kuo vyresnis žmogus – tuo daugiau atsakomybės. (Piteris globojantis savo seseris bei brolį)
  2. Moterys yra mažesnės savanaudės. (Iš visų herojų tik Edmundas išdavė šeimą dėl savo laikinos laimės)
  3. Moteris – švelnumo simbolis. (Švelnioji Karalienė Susana)
  4. Tik labai jaunas žmogus dar yra tyros širdies. (Liusė)
  5. Šaltis – neigiama atmosfera. (Baltoji Ragana sukėlusi amžiną žiemą).

    Visa tai tik keli ,šiame filme, panaudotų sereotipų. Žiūrint šį filmą galimą pastebėti, jog kiekvienas personažas atskleidžia vis kitokį iškeltą stereotipą, kas filmui suteikia daugiau intrigos bei kelia daugiau įvairių emocijų.

Filmo žanrai

    Parinktas žanras nusako viso kūrinio nuotaiką, apibūdina tam tikrus filmo, kūrinio kriterijus, suteikia poziciją. Pagrindinis žanrų tikslas – padėti žiūrovui, skaitytojui ar klausytojui iš karto nusiteikti tam tikrai emocinei būsenai, kurią autorius labiausiai nori pabrėžti savo veikalu. Su kėtinimu, paįvairinti kūrinius, autoriai pradėjo maišyti skirtingus žanrus taip suteikdami žmogui ne vieną, o kelias skirtingas emocijas. Kartais žanrai būna itin skirtingi, kaip, pavyzdžiui, siaubo komedijos sukeliančios ir baimę, ir juoką, tačiau dažniau yra parenkami panašūs žanrai, kurie tik dar labiau vienas kitą papildo, pavyzdžiui, nuotykių fantastinis. 

    Būtent šiame filme ir vyrauja tokie 3 žanrai:

  • Mokslinės fantastikos
  • Nuotykių
  • Šeimai

    Kaip jau minėjome, tokie panašūs žanrai papildo vienas kitą bei dar labiau „paaštrina“ būseną, kurią nori pabrėžti kūrinio autorius. 

Binarinės opozicijos

    Jau minėjome filme esančius stereotipus, tačiau verta pakalbėti ir apie binarines opozicijas.
    
    Visų pirma, kas yra binarinės opozicijos? Anot J. Fiskes (1998), binarinė opozicija – tai dviejų susijusių kategorijų sistema, kuri savo forma apima visatą. Idealioje binarinėje opozicijoje viskas yra arba viena kategorija, arba kita, kurios yra taikomos pasauliui tam, kad jas įprasminti.

    „Narnijos kronikos: liūtas, burtininkė ir drabužių spinta“ filme įžvelgiamos šios opozicijos:

Gėris

Blogis

Drąsa

Baimė

Vaikiškumas

Suaugiškumas

 

  1. Gėris ir blogis - kaip dažniausiai populiariuosiuose tekstuose taip ir filme egzistuoja gėris ir blogis. Pagrindinis filmo blogietis – tai Baltoji Ragana. Baltoji Ragana yra piktoji burtininkė, kuri vadina save Narnijos karaliene nors ja tapo neteisingai. Ji užėmė sostą per prievartą, laikydama visus Narnijos gyventojus baimėje ir nužudydama kiekvieną, kas jai prieštarauja. Baltoji Ragana nėra viena, ji turi savo padėjėjų bei armiją, kuri ją apsaugo. Tuo tarpu pagrindiniai keturi herojai vaizduojami kaip geriečiai. Jie kovoja su piktąja burtininke, drąsiai stoja į karą prieš ją ir išlaisvina Narniją nuo jos valdžios. Priešingai nei Baltoji Ragana, pagrindiniai herojai susidraugauja su Narnijos gyventuojais, tarp kurių atsiranda daug herojų gerbėjų. Liūtas Aslanas irgi vaizduojamas kaip gerietis. Jis yra priešingas Baltajai Raganai. Aslanas yra tikrasis Narnijos valdytojas, geras ir mylintis savo žmones, siekiantis taikos. Aslanas yra protingiausias ir stipriausias personažas filme, kuris pamoko pagrindinius herojus ir stoja į kovą su Baltąja Ragana.  

  2. Drąsa ir baimė – kova su blogiu reikalauja drąsos. Tačiau net pagrindiniai herojai susidūrė su baime. Kai jie tik pateko į Narniją, jie neketino stoti į kova su Baltąja Ragana. Tačiau ilgiau pabuvę Narnijoje, susipažinę su jos gyventojais, herojai suprato, jog privalo jiems padėti, todėl drąsiai stoja į kovą. Sužinoję apie gręsiamus pavojus, beveik visi iš karto panorėjo grįžti. Tačiau Edmundas, vienas iš brolių, pateko į  Baltosios Raganos spąstus. Sužinojęs, kad buvo apgautas, Edmundas bijojo prisipažinti savo seseriai, jog išdavė jos draugą raganai. Taip pat, Edmundas baiminosi prisipažinti vyresniesiems broliui ir seseriai, jog kartu su mažesniąja buvo Narnijoje, prieš jiems visiems ten patenkant. Tačiau po išsilaisvinimo Edmundas pripažįsta savo klaidas ir kartu su broliu stoja į kovą prieš Baltąją Raganą. Kovos metu jis, gelbėdamas brolį, puola raganą, rizikuodamas savo gyvybe. 

  3. Vaikiškumas ir suaugiškumas – viena iš pagrindinių filmo herojų yra Liusė, kuri yra dar vaikas. Liusė pirmoji atranda Narniją, ji iš karto tuo pasidalina su kitais, tačiau jie nepatikėjo ja bei tikino jog Narnija buvo tik Liusės vaikiška fantazija. Liusė buvo pirmoji, kuri panorėjo padėti Narnijos gyventojams ir išgelbėti juos. Ji norėjo išgelbėti ir savo draugą, kuris buvo suimtas Baltosios Raganos armijos. Tačiau Liusės broliai ir sesuo manė, jog šis darbas jiems yra pavojingas, o susiklosčiusi Narnijos situacija – ne jų našta. Tačiau būtent Liusės vaikiškas nuoširdumas padėjo herojams įveikti sunkumus ir laimėti kovą prieš Baltąją Raganą. 

Binarinių opozicijų santykis su teksto mitais

    Paminėtos opozicijos atsirado filme ne šiaip sau. Jos tiesiai susiję su tam tikrais mitais. 
    
    Kad būtų aiškiau, paaiškinsime, kas yra mitas. Mitas – tai pasakojimas, kuriuo kultūra paaiškina ar suvokia kokį nors reiškinį ar gamtos objektą (Fiske, J., 1998). Mitai pasakoja apie gyvenimą ir mirtį, dievus ir žmones, gėrį ir bolgį.

    Štai, kaip filmo binarinės opozicijos siejasi su mitais:

  1. Gėris ir blogis - nuo seno žmonės yra linkę atskirti gėrį nuo blogio. Teisingus, draugiškus, padedančius kitiems žmones priimta vadinti gerais. Tuo tarpu pikti, savanaudiški ir žiaurūs žmonės vadinami - blogais. Populiarios kultūros tekstuose, gėris ir blogis dažniausiai yra akivaizdūs. Taip ir „Narnijos kronikos: liūtas, burtininkė ir drabužių spinta“ filme. Gėris – tai draugiški, teisingi ir drąsus pagrindiniai herojai, o blogis – pikta, žiauri ir pavojingas galias turinti Baltoji Ragana. Tarp žmonių vyrauja mitas, jog gėris yra visada stipresnis už blogį. Taip yra ir filme – pabaigoje pagrindiniai herojai laimi prieš raganą.
  2. Drąsa ir baimė – daugelyje kultūrų, baimė yra neigiama savybė. Ji trukdo siekti savo tikslų, tobulėti ir įveikti sunkumus. Tuo tarpu drąsa – stipraus žmogaus bruožas. Drąsa padeda kovoti prieš blogį, gauti tai, ko norima. Vaikus nuo vaikystės moko nebijoti realizuoti save ir stengtis dėl savęs ir artimųjų. Filme drąsa taip pat padeda įveikti blogį, laimėti ir išgelbėti artimuosius, kuomet baimė tik dar labiau apsunkina situacija.
  3. Vaikiškumas ir suaugiškumas – vyrauja nuomonė, jog vaikai yra nuoširdesni ir labiau mylintys, nei suaugę žmonės. Vaikai nėra patyrę gyvenimo kančių, išdavysčių, todėl yra geri, tyri ir draugiški kiekvienam. Vaikai nejaučia pavydo, bando padėti kuo gali. Šiame filme Liusė buvo pirmoji, kuri susidraugavo su Narnijos gyventojais. Sužinojusi apie gyventojų nelaimes, ji panorėjo jiems padėti.

Filmo auditorija

    Taigi, kokiai auditorijai labiausiai tinka filmas "Narnijos kronikos: iūtas, burtininkė ir drabužių spinta"? 

    Pagrindinė šio filmo auditorija – tai vaikai ir jaunimas. Šią auditoriją filmas pritraukia savo fantastinių siužetu. Filmo vaizduojamą istoriją, dauguma žiūrovu lygina su pasaka. Jis yra magiškas, jame egzistuoja blogis ir gėris, tarp kurių vyksta kova. Be to, pagrindiniai filmo herojai – vaikai ir jaunimas, su kuriais žiūrovai nori tapatintis.  Tačiau filmas taip pat sulaukia ir vyresnių žiūrovų dėmesio. Taip yra dėl originalaus siužeto ir įtampos viso filmo metu. Žiūrėdami filmą žiūrovai patiria tam tikrus malonumus:

  1. Estetinį malonumą – dauguma žiūrovu pabrėžė, jog filme panaudota gera grafika, spalvingi ir gražūs gamtos vaizdai. Dauguma kadrų yra spalvingi, gražūs, todėl vaizdai sukuria malonumą.
  2. Žiūrėdami filmą, žiūrovai patiria malonumą dėl įdomaus siužeto. Žiūrint filmą, norisi sužinoti kaip baigsis istorija, kas laimės kovą. Žiūrovai jaudinasi dėl pagrindinių herojų bei tikisi, jog jie sulauks sėkmės.
  3. Daug žiūrovų teigia, jog filmas suteikė malonumą dėl sukeltų pozityvių emocijų, vaizduojamo gėrio. Filmo žiūrėjimas padeda atsipalaiduoti, todėl yra puikus laisvalaikio praleidimo būdas.
  4. Nemažai žiūrovų patyrė malonumą dėl aktorių vaidybos. Pasak žiūrovų, aktoriai gerai perteikia emocijas, todėl jie pradeda jaudintis ir nerimauti dėl jų.
  5. Kai kurie žiūrovai taip pat pabrėžė, jog filmo muzika jiems pasirodė labai graži. Ji padeda geriau įsigilinti į filmo atmosferą bei patirti emocijas, kurias patiria pagrindiniai veikėjai.

Išvados

    Taigi, kokia išvada galima padaryti iš šios filmo analizės?
    
    Filmas „Narnijos kronikos: liūtas, burtininkė ir drabužių spinta“ puikiai atspindi populiariojo teksto bruožus. Jis pritraukia žiūrovų dėmesį dėl įdomaus fantastinio siužeto bei pagrindiniu herojų, su kuriais žiūrovai nori tapatintis. Šis filmas yra žiūrimas tarp skirtingų amžiaus žmonių, nes vienu metu yra panašus į pasaką, ir vaizduoja svarbias žmonėms aktualijas, brolių ir seserų santykius bei svarbias psichologines temas.


    Štai ir visą filmo analizė. Tikimės, jog jį jums buvo įdomi ir jūs sužinojote daug naujų ir įdomių faktu apie filma.

    Norėdami gauti išsamesnės informacijos, visada galite klausti komentaruose arba susisiekti su manim el. paštu v.pavardaite@gmail.com ☺




    


Comments